Rekdalshesten

Rekdalshesten er et seterområde. Dette fjellbeitet vokste seg stadig tettere i årevis, helt til naboen vår tok med geitene sine dit. Geitene spiser ungtrærne, akkurat som sauene på den nederlandske heia gjør. Norske myndigheter oppmuntrer til beitedyr i fjellet for å bevare dette landskapet.

Du kan gå hit selv på ca. 45 minutter. Du kan også ta bilen til parkeringsplassen og gå de ulike rutene derfra. Det er en avgiftsbelagt vei, og det er bare biler som må betale. I resepsjonen kan du låne et kort som lar deg bruke denne veien gratis.

Fra leilighetene tar du til venstre mot Vestnes. Etter ca. en kilometer tar du avkjørsel Rekdalshesten. Denne ligger på høyre side, det er skiltet Rekdalshesten og Stik utt. Du går/kjører forbi fotballbanen og langs bomveien. På toppen er det en parkeringsplass. Denne er inngjerdet på grunn av geiter, sauer og kuer som går i området. Det anbefales å parkere bilen innenfor gjerdet, ellers kan det oppstå skader fra geitene. Det sies at geitene hopper på bilene.

Fra parkeringsplassen kan du gå mange kilometer. Hvis du følger veien rett frem, går du i ganske flatt terreng mellom fjelltoppene. Her ligger det flere hytter der nordmenn gjerne overnatter i helgene. Terrenget er delt i to av en liten elv. Hvis du følger den, kommer du til en foss. Gode sko er nødvendig da terrenget ofte er vått og ujevnt. Fra parkeringsplassen kan du også ta tøffe turer inn i fjellet. Du kan for eksempel gå til toppen av Heste. En tur på 3,5 km fra parkeringsplassen. Ta ikke feil, det er veldig bratt. Dette er toppen du ser foran leilighetene. Du kan se ut over flatene fra toppen. Du kan også gå til flere fjellvann.